RASUKAN ADAT
JAWA
|
Rasukan adat Jawa utawa busana adat Jawa umum diarani rasukan kejawen sing wis ana kawit
jaman mbiyen lan wiwit kebentuk lengkap neng jaman karajan Demak. Seliyane
rasukan kejawen uga ana rasukan surjan, rasukan mesiran, rasukan basahan lan
rasukan gedhog.
Masing-masing jinis rasukan Jawa iki nduwe makna parumpamaan utawa pralambang sesuai nilai-nilai luhur filosofi Jawa. Umume rasukan Jawa dibagi dadi 4 bagian yaiku: Bagian ndhuwur • Iket utawa blangkon • Udheng Bagian tengah • Rasukan utawa kelambi uga benik • Jarik lan wiron utawa wiru • Sabuk • Epek • Timang Bagian mburi • Curiga utawa keris lan rangka Bagian ngisor • Canela yaiku: cripu, selop utawa sandal • Bebed |
Peranganipun
busana Jawi ingkang dipunangge ing Karaton Surakarta ing wekdal sakpunika,
saking nginggil dumugi ngandhap kanthi urut kados ing ngandhap punika:
1. Udheng
2. Kulambi
3. Sinjang
/Dodot
4. Setagen
5. Sabuk
6. Epek Timang
lan Lerep
7. Samir
8. Dhuwung
9. Cenela utawi
selop
Ing salajengipun saben panganggen badhe
ka-urutaken andharanipun, wiwit saking pangertosan, warni-warninipun, saha
paugeran panganggenipun.
1. UDHENG
a. Pangertosan
Udheng
Udheng basa ngokonipun iket
utawi dipunsebat blangkon manawi sampun dados kantun hangagem. Dene basa
kramanipun dhestar, punika arupi panganggen ingkang dipunagem kangge nutupi
sirah.
Udheng makaten limrahipun
kadamel saking kain bathik awujud pesagi, ingkang lajeng kalempit katata
kawangun kanthi njlimet supados rerengganipun kiwa tengen sami., lajeng dipun
jahit miturut ukuranipun mustaka ingkang ngersakaken. Wekdal sak menika
sampun kathah kasade ing toko-toko, udheng sampun dados kantun milih ukuran
sarta cakrik sekaranipun.
Kala rumiyin tasih kalimrah
Udheng hanggenipun mangangge dipun iras, tegesipun iket ingkang ukuranipun
setunggal kacu (taplak meja) lajeng dipun ubed-ubedaken kemawon kanthi tatacara
ingkang kalimrah, saksampunipun karaos pas nembe pucuk-pucukipun nembe dipun
tangsulaken ing sisih wingking ngandhap mustaka, dene manawi sampun mboten
kangge lajeng dipun udari malih.
b.
Peranganipun Udheng
Nama – nama peranganipun
udheng, cakrik sarta tegesipun:
·
Kuncung
Inggih menika awujud pucukipun iket, ingkan
mapanipun wonten ngajeng ing tengah pas bathuk. Kuncung menika namung
wonten ing udheng cekok mondhol.
·
Wiron
Inggih menika perangipun iket ingkang
kaplui/kawiru cemeng warninipun, mapanipun wonten ngajenganipun udheng pas kiwa
lan tengen sak nginggilipun alis. (ugi dipun sebat dhestar).
·
Sunglon
Inggih punika pinggiraning bathik ingkang
dipunpapanaken sak nginggiling wiron.
·
Kemadha
Inggih punika pinggiraning bathik ingkang
kapernahaken wonten kiwa tengenipun udheng. Ingkang lancip menika
kawastanan cakrik pangkur.
·
Talingan
Inggih punika peranganing udheng sisih kiwa
tengen ngandhap, radi melengkung supados trep mapan sak nginggilipun talingan.
·
Modangan
Inggih punika namaning cakrik rerenggan bathik
ingkang ing udheng mapanipun wonten sisih nginggil (nginggil rikma, wiwit
saking ngajengan tumuju tengah, nginggil embun-embun).
·
Mondholan
Inggih punika peranganing udheng ingkang
awujud bunder semu lonjong radi gepeng ingkang kapapanaken wonten sak wingking
udheng ing tengah-tengah, trep nginggil githok.
·
Pucuking Udheng
Ing sisih nginggil manawi wangunipun lancip
punika dipunsebut cakrik perbawan (ingkang mangangge hanggadahi raos
perbawa). Dene manawi radi papak dipunwastani cakrik kasatriyan (ingkang
ngagem hanggadahi raos Satriya).
Cakrik seratanipun sampun nedahaken wonten
“Stopres” ingkang isen-isen sekar. Utawi cakrik pangkur ingkang wonten
untu walang.
Cakrik perbawan punika minongka dasaring
dhestar rikala ageman taksih dados agemanipun Karaton Surakarta.
e.
Patrapipun Hangagem Udheng
Patrapipun anggenipun ngagem
udheng kedah trep, mboten kenging miring, methongkrong menapadene Jeplak.
Kaangkah antawisipun alis kaliyan wironing udheng wiyaripun setunggal nyari.
g.
Filosofine Udheng
Supaya menungsa iku sayogyane nduweni pikiran kang kenceng, ora gampang goyah,
mung amarga situasi utawa kahanan kang ora ndukung.
2. KULAMBI
UTAWI RASUKAN
a.
Pangertosanipun
Kados sampun ka-aturaken ing
ngajeng, nilih busana Jawi ing Karaton Surakarta Hadiningrat punika Iyasanipun
ISKS Paku Buwana III, hawit saking kedadosan wontenipun perjanjen Giyanti Ing
warsa 1755 Masehi. Ingkang salajengipun Iyasan punika ngalami ewah-ewahan
sarta monceripun ewah-ewahan rikala Jumeneng dalem ISKS Paku Buwana IX saha
ISKS Paku Buwana X. gandheng punika naming winates bab rasukan/ageman
adat Jawi ingkang limrah dipunagem priyantun kakung ing Surakarta wekdal
sakpunika, inggih wiwit jumeneng-dalem Sawargi SISKS Paku Buwana XII, ingkang
kaaturaken kados ing ngandhap punika.
b. Wanguning
Kulambi Utawi Rasukan
Miturut wangunipun, rasukan
busana Jawi kakung, ingkang baku wonten warni kalih inggih punika Atellah
kaliyan Beskap, menggah sanesipun hanjumbuhaken kaliyan dasaring kulambi
sakawit inggih punika Beskap saha Atellah.
1) Atellah
Ingkang dipun wastani Atellah
makaten, awujud jas tutup. Dados wiwit gulonipun, ing tengah katutup
dumugi sak pangandhap. Kancingipun wonten tengah-tengah wiwit sak
ngandhaping Jangga sak pangandhap, limrahipun wonten 5 kancing utawi
benik. Dene sisih wingking sak ngandhap pengkeran dipun krowok, kangge
ngetingalaken nyengkelit dhuwung.
2) Beskap
Beskap makaten wujud jas,
gulonipun tutup kanthi kancing ing sisih tengah. Dene kapernah jaja
(dhadha) sak pangandhap katutup mawi tangkepan mangiwa, miring
mangandhap. Kancingipun kiwa sak pangandhap wonten tiga. Dene sisih
tengen jaja dipun pasangi kancing (benik) ugi cacah kalih mapanipun sami
kaliyan kancing ing kiwa, minongka pasren. Kadosdene atellah, ing
wingking sak pangandhap pengkeran dipun krowok, kangge nyengkelit dhuwung.
3) Sikepan
Sikepan makaten wangunipun sami
kaliyan Atellah kanthi bikaan ing tengah, namung bikaanipun kadamel cupet,
dados mboten saget katutup kakancingaken. Ing sisih tengen bikaanipun
dipun pasangi kancing, namung minongka pasren. Ing perangan nglebet dipun
agemi rasukan Rompi Pethak, gulon tutup mawi kancing sisih tengah sak pangandhap.
Sarehning agemanipun mboten saget kakancingaken, pramila manawi ngagem
Rompinipun tartamtu ketingal.
4) Langenharjan
Langenharjan punika
satunggaling ageman ingkang kathah emperipun kaliyan busana “Barat” inggih
punika Jas bikak kados TEXIDO. Tegesipun sakngandhapipun gulu tutupipun
jas kawalik kaprenahaken mangiwa lan manengen.
Kancingipun wonten setunggal menapa
kalih. Sanesipun pasren. Ing sisih wingking sakngandhap pengkeran
ugi dipun krowok. Dene rasukan ingkang wonten nglebet wonten rangkep
kalih. Nglebet piyambak “Hem” lengan panjang kanthi gulonipun jejeg
ngadeg manginggil (staande kraag) dipun paringi dasi kupu-kupu. Nembe
dipun rangkepi Rompi kancing tengah.
5) Beskap
Landhung
Beskap landhung punika
wangunipun sami kaliyan beskap limrah, namung badanipun langkung panjang kados
dene jas limrah. Samanten ugi wingkingipun mboten dipun krowok, kajawi
beskap landhung ugi wonten wangun atellah landhung.
Kajawi menika taksih wonten rerangkenipun
ageman kasebat ing nginggil inggih punika ingkang dipunwastani”Kemejan” inggih
punika rangkepaning gulon saha rangkepaning pucukan lengen, awujud kain pethak
ingkang kajahit rangkep wiyaripun kirang langkung 5 Cm. panjangipun
kaukur sami kaliyan ubengipun gulon saha pucukan lengen.
6) Taqwa
Taksih wonten malih ingkang
perlu dipun mangertosi wontenipun ageman mligi kagem Ratu utawi Nata inggih
punika busana Taqwa. Busana punika Iyasanipun Kanjeng Sunan Kalijaga,
mligi kagem para Nata. Sak punika asring dipun agem dening ISKS Paku Buwana
XIII arupi beskap, namung ing sisih ngajeng (jaja) tangkepipun panjang dumugi
ngandhap. Dene kulukipun kanigaran.
c.
Warnining Kulambi Utawi Rasukan
Warninipun busana ing Karaton Surakarta kabentenaken antawisipun atellah
kaliyan beskap. Tumrap Atellah warninipun namung wonten kalih, inggih
menika cemeng lan pethak. Atellah punika kalebet ageman resmi Karaton
Surakarta. Dene beskap kalebet ugi ingkang landhung, ulesipun saget
warni-warni, cemeng, abu-abu, kuning gadhing ijem, lan sanesipun.
d. Paugeran
Pangageming Rasukan
1) Ing Karaton
Surakarta
Sampun dados adat lupiya,
busana punapa ingkang dipun agem manawi wonten ing pisowanan, saget kawuningan
saking Serat timbalan-dalem. Padatan dipun bentenaken antawisipun pisowanan
ageng saha pisowanan padintenan utawi limrah. Umumipun manawi pisowanan
ageng punika warninipun cemeng. Dene pisowanan padintenan warninipun
merdeka.
a) Pisowanan
Ageng
(1) Tumrap Para Santana Dalem Riya
Nginggil sesebatan KPH, KP, KRA agemamnipun sikepan cekak warni cemeng
mawi rompi pethak. Udheng Jebehan, Dhuwung Warangka Ladrang.
(2) Tumrap Abdidalem Bupati Sepuh
Riya kanthi sesebatan KRAT agemanipun Sikepan Cekak warni Cemeng, Udheng Cekok
mondhol Kuncung, dhuwung warangka Ladrang.
(3) Tumrap para sentana dalem,
abdidalem, bupati, bupati anom ingkang sesebatanipun KRMT, KRT, RMT, RT,
agemanipun Atellah Cemeng mawi “Passan”, Udheng Cekok Mondhol Kuncung, Dhuwung
warangka Ladrang, nganggar samir.
(4) Abdi-dalem sanesipun
Panewu sak pangandhap, agemanipun Atellah Cemeng, Udheng Cekok mondhol mawi
kuncung, dhuwung warangka ladrang, hanganggar samir.
b) Pisowanan
Padintenan
Ing pisowann padintenan, sadaya kemawon inggih
putra sentana-dalem punapadene para Abdi-dalem, agemanipun beskap sauger mboten
cemeng. Kajawi ingkang kadawuhan mengku damel kadosta Abdi-dalem Juru
Suranata, Ngulama, srabut agemanipun atellah pethak.
2) Ing
Sanjawining Karaton
Busana adat Jawi ingkang sami dipun agem ing
sanjawining Keraton, limrahipun manawi wonten pahargyan mantu, tumbuk yuswa,
supitan, layatan inggih punika beskap.
(Badhe kaaturaken mligi ing bab Busana
Penganten lan Pahargyan)
3. SETAGEN
a.
Pangertosanipun Setagen
Setagen punika arupi pirantos
kangge nyingseti utawi ngencengaken tumempelipun sinjang wonten badan, supados
sampun ngantos mlorod temahan udhar. Setagen bakalanipun kadamel saking
kain tenun kandel, benangipun tenun agal, mila radi kaken. Wiyaripun setagen
watawis 2 – 4 M. ulesipun warni-warni, wonten ingkang cemeng, ijem,
pethak, naming sadaya wau mboten wigatos, jalaran mangenipun setagen punika
badhe katutup kaliyan sabuk, wonten nglebet dados mboten ketingal saking njawi.
b. Filosofi
Setagen
Nata awak supaya tegap lan santun anggone unggah-ungguh. Supaya dadi wong iku
kudu tegap lan santun unggah-ungguhe.
4. SABUK
a.
Pangertosanipun Sabuk
Sabuk punika ageman ingkang
dipun angge nutupi setagen. Dados manawi sinjang sampun dipun singseti,
lajeng dipun sinseti malih mawi sabuk, supados setagen mboten ketingal.
Dados kadosdene pasren. Kajawi punika sabuk mangkenipun ugi badhe dipun
angge nyengkelitaken dhuwung ing sisih wingking. Dados rehdene ageman
rasukan ing wingking krowok, pramila ingkang ketingal sanes sinjang utawi
setagenipun, ingkang ugi minongka kangge nyengkelitipun dhuwung.
b. Jinis Sarta
Cakrikipun Sabuk
Jinis sarta cakripun sabuk
punika wonten tiga, inggih punika:
1) Sabuk Cindhe
2) Sabuk Tenunan
3) Sabuk Celupan
c. Filosofi Sabuk
Kudu bisa tekun makarya supaya bisa menuhi kabutuhan uripe. Mula manungsa kudu
ubed supaya ora kerja tanpa asil.
5. EPEK TIMANG
LAN LEREP
a.
Pangertosanipun
Ingkang dipun wastani Epek menika
awujud setut ingkang kadamel saking bakalan kain bludru, wiyaripun watawis 5
CM, dene panjangipun watawis 120 – 150 CM. kajawi saking bludru epek ugi
wonten ingkang kadamel saking bubatipun kapal (rambut jaran), rambut punapa
dene surinipun. Bongkotipun epek dipun pasangi “Timang” utawi Gesper
ingkang dipun angge nyandhet ubetipun epek, sarta “Lerep” ingkang kangge
nlesepaken tirahaning epek supados mboten kumlewer.
Timang (Gesper) sarta lerep,
limrahipun kadamel saking “kuningan” kanthi rinengga ukiran. Malah kepara
ukiranipun wonten ingkang dipun tretes inten, barliyan, menapa dene selamaya.
b. Warni –
warnipun Epek
Limrahipun Epek wonten
tiga cacahipun, inggih punika:
1) Epek Polos
Epek punika kadamel saking bludru polos,
ulesipun wonten ingkang warni biru, abrit, cemeng, wungu, lan sapanungalipun.
2) Epek Blodiran
Limrahipun epek punika kadamel saking bludru,
lajeng dipun bolder mawarni-warni. Wonten ingkang cakrik untu walang
utawi ombak banyu, wonten ingkang arupi sekaran ron pakis.
3) Epek Rambut
Inggih punika epek ingkang kadamel
saking bubatipun kapal (jaran) warni cemeng.
c. Filososfi Epek lan
Timang
Epek: Supaya biso kerja kanthi sae kudu Epek (apek, golek, mencari) ilmu kang
nduweni manfaat. Yen luru ilmu kudu taberi, titis, saengga bisa mahami kanthi
jelas.
Timang: Ilmu kang dientukake kudu dipahami kanthi jelas lan ora ana rasa
samang.
6. SINJANG UTAWI
NYAMPING
a.
Pangertosanipun Sinjang
Sinjang basanipun ngoko Jarik
utawi Jarit lan Sewek (jawi wetan), kramanipun inggil “Nyamping’. Inggih
punika arupi kain bathik ingkang dipun agem kanthi ka-ubedaken ing badan nutupi
jaja sak pangandhap, dene watesipun suku ing nginggil polok.
Kain bathik ingkang ka-agem nyampingan utawi
sinjang kalawau, saestu arupin wohing pangolah budi para leluhur linangkung run
tumurun wiwit jaman kina makina. Kajawi cakrik ingkang rawit (njlimet)
lan nengsemaken ugi caanipun ndamel igu rungsit kagarap kanthi njlimet, sabar ,
telaten, sarta nglampahi pinten-pinten tataran.
b.
Warninipun Sinjang
Sinjang limrah ukuran limrah
watawis 110 x 260 cm. sinjang Kampuh utawi Dodot langkung panjang
katimbang sinjang limrah, inggih punika 4 panjangipun sinjang limrah.
Bab warnining sinjang manawi saperangan
ulesipun cemeng, dipun wastani Latar Cemeng. Dene saperangan ageng
ulesipun pethak dipun wastani “Bledhak” utawi latar putih.
c.
Filosofi Sinjsng
Supaya manungsa ora gampang serik marang wong liya. Yen ana perkara dirampungke
kanthi cara apik lan ora grusa-grusu.
7. DHUWUNG UTAWI
WANGKINGAN
a. Pangertosan
Dhuwung, basanipun ngoko keris,
krama inggilipun wangkingan arupi wujud sanjata tumrap tiyang Jawi ingkang
sanget adi luhung. Kawastanan adiluhung amarji sak donya mboten wonten
tandhingipun. Wiwit saking padamelanipun ingkang rungsit, rawit, kanthi
telaten, sabar sarta eneping manah.
b.
Jinisipun Dhuwung Miturut Warangkanipun
Ing ngajeng sampun
ka-andharaken bilih dhuwung manawi mboten kaginakaken kedah dipun lebetaken ing
wadhahipun, inggih punika ingkang dipun sebat “Warangka”. Dados saking
njawi ingkang katingal naming wangunipun warangka, dene nglebetipun isi wilahan
utawi keris.
Miturut wangunipun, warangko
wonten warni kalih, inggih menika cakrik “Ladrangan” saha cakrik “Gayaman”
1) Warangka
Gayaman
2) Warangka
Ladrang
c. Filosofi Dhuwung
Maknane yaiku anggone nyembah Tuhan, manungsa kudu bisa ngungkurake godhaning
setan kang ngganggu manungsa nalika arep nindakake kabecikan.
8. CANELA
Canela yaiku selop utawa sandal
kang nduweni arti canthelna jroning nala.
Filosofi:
Yen nyembah gusti Allah kudu
saka lair nganthi bathin, pasrah ing njero ati marang kuasaning Gusti Allah.
No comments:
Write komentar